O kampanii - Solidarnie dla transplantacji

O KAMPANII

CEL KAMPANII

Głównym celem kampanii „Zgoda na życie” jest upowszechnienie w naszym społeczeństwie wiedzy na temat medycyny transplantacyjnej oraz budowanie szerokiego poparcia społecznego dla idei dawstwa narządów, komórek i tkanek. Działania związane z kampanią rozpoczęły się jesienią 2015 r. i potrwają do końca 2016 r.

DLACZEGO KAMPANIA? 

– Pozytywne nastawienie – deficyt informacyjny –

Polaków nie trzeba przekonywać o słuszności transplantologii, pouczać że ratuje ona życie, namawiać do zmiany nastawienia. Problemem jest natomiast brak wystarczającej wiedzy o tej dziedzinie medycyny. 89% polskiego społeczeństwa jest zdania, że poziom edukacji w tym zakresie jest w Polsce niewystarczający. Kampania edukacyjna ma ten stan zmienić

– Zgoda na bycie dawcą, ale brak komunikacji w rodzinach –

50%Polaków zgadza się by po śmierci pobrano od nich narządy do przeszczepienia. To niemal 30 milionowa rzesza potencjalnych dawców. Jednocześnie 80% Polaków nie zna woli swoich najbliższych w tej sprawie. To oznacza, że niemal 30 milionów Polaków nie potrafiłaby odpowiedzieć na pytanie lekarza „czy zmarły chciałby żeby jego narządy zostały oddane do przeszczepu w przypadku śmierci?”. Kampania ma nie tylko spełniać funkcję informacyjną, ale zachęcać do rozmowy z rodziną i publicznego wyrażania swojego stanowiska.

– Wobec śmierci bliskiego –

Poważnym wyzwaniem dla polskiej transplantologii nie jest przekonanie większości Polaków do idei dawstwa narządów, ale przekonanie bliskich żeby postępowali zgodnie z wolą osoby zmarłej. Zgoda na oddanie narządów i tkanek jest trudna, ale… powinniśmy uszanować wolę odchodzącego.

– Definicja śmierci –

Wielu Polaków nie wie, że śmierć człowieka następuje w momencie śmierci mózgu, a nie tylko wtedy kiedy zatrzymuje się  akcja serca. Ten niedostatek wiedzy  dodatkowo  komplikuje rozmowy z rodzinami dawców. Kampania ma budować świadomość społeczną na temat śmierci mózgu.

HASŁO ‚ZGODA NA ŻYCIE’ 

Tematyka jaką podejmujemy nie jest łatwa, bo łączy się ze śmiercią, ze stratą i bólem. Jednak chcemy mówić przede wszystkim o życiu. Podejmując działania na rzecz transplantologii afirmujemy życie i dzielimy się nim z innymi, z osobami dla których przeszczep jest jedyną szansą na nowe życie bez choroby i zagrożenia. Wyrażając zgodę na pobranie po śmierci swoich narządów dajemy życie i przywracamy zdrowie.

KEY VISUAL KAMPANII 

Głównym bohaterem kampanii jest znak graficzny symbolizujący zgodę. Symbol nawiązuje do głównego hasła kampanii – „Zgoda na życie”. Znak ten tworzą ludzie – to oni bowiem wyrażają zgodę na pobranie po śmierci swoich narządów i tkanek do przeszczepienia. Na zdjęciu są zarówno osoby, które już za życia podarowały cząstkę siebie komuś innemu (dawcy nerek, szpiku), jak i osoby, które swoimi działaniami popierają ideę transplantologii.

Zobaczcie jak powstawało główne zdjęcie kampanii:

SPOTY KAMPANII

„Zgodnie z wolą”

„Tu i teraz”

„Strach”

„Serce”

JAK POWSTAWAŁY SPOTY KAMPANII?

INTERAKTYWNA ŁAWECZKA KRĄŻY PO POLSCE

Z pozoru zwyczajna, drewniana ławka kryje w sobie historie osób po przeszczepie, które dziękują swoim dawcom i ich rodzinom. Instalacja z daleka wydaje się być kolejnym użytkowym elementem w przestrzeni miejskiej – ławka ma co prawda nietypowy kształt i wyróżnia się nowoczesnym designem, ale jej prawdziwe znaczenie można poznać dopiero, kiedy się do niej podejdzie bliżej. Pomnik Dawcy – będzie krążył po polskich miastach do końca września.

ZGADZAM SIĘ, BO ŻYCIE TO…

Jak opisać to, to najcenniejsze? Czemu warto wyrazić zgodę i przekazać drugiemu człowiekowi dar życia, kiedy nasze dobiegnie końca?

Polskie gwiazdy wyrażają zgodę na życie.

 

KAMPANIA ‚ZGODA NA ŻYCIE’ NA BIEGU PO NOWE ŻYCIE

W ramach kampanii bierzemy udział w wydarzeniach sportowych promujących transplantologię. Jednym z nich był PZU Bieg po Nowe Życie, podczas którego nasza drużyna zajęła 4 miejsce! Poniżej relacja z tego wydarzenia:

 

SONDA ULICZNA

Czy oddałbyś narządy po śmierci?

LOKALNA ODSŁONA KAMPANII

Czy twoje miasto ma w sobie to coś? W ten nietypowy sposób Ministerstwo Zdrowia oraz urzędy miast zachęcają mieszkańców do publicznego wyrażania swojego stanowiska w kwestii dawstwa narządów. Jeśli chcesz zgłosić swoje miasto do kampanii, napisz do nas – zgodanazycie@gmail.com.

[sc name=”miasta”]

BADANIE OPINII PUBLICZNEJ

Badanie przeprowadzone przez TNS Polska w październiku 2015 roku, metodą wywiadów bezpośrednich CAPI, na próbie 1001 Polaków w wieku 15 lat i więcej.

[sc name=”badania”]