O KAmpanii

CEL KAMPANII

Głównym celem kampanii „Zgoda na życie” jest upowszechnienie w naszym społeczeństwie wiedzy na temat medycyny transplantacyjnej oraz budowanie szerokiego poparcia społecznego dla idei dawstwa narządów, komórek i tkanek. Działania związane z kampanią rozpoczęły się jesienią 2015 r. i potrwają do końca 2016 r. 

DLACZEGO KAMPANIA? 

- Pozytywne nastawienie - deficyt informacyjny -

Polaków nie trzeba przekonywać o słuszności transplantologii, pouczać że ratuje ona życie, namawiać do zmiany nastawienia. Problemem jest natomiast brak wystarczającej wiedzy o tej dziedzinie medycyny. 89% polskiego społeczeństwa jest zdania, że poziom edukacji w tym zakresie jest w Polsce niewystarczający. Kampania edukacyjna ma ten stan zmienić

- Zgoda na bycie dawcą, ale brak komunikacji w rodzinach -

50%Polaków zgadza się by po śmierci pobrano od nich narządy do przeszczepienia. To niemal 30 milionowa rzesza potencjalnych dawców. Jednocześnie 80% Polaków nie zna woli swoich najbliższych w tej sprawie. To oznacza, że niemal 30 milionów Polaków nie potrafiłaby odpowiedzieć na pytanie lekarza „czy zmarły chciałby żeby jego narządy zostały oddane do przeszczepu w przypadku śmierci?”. Kampania ma nie tylko spełniać funkcję informacyjną, ale zachęcać do rozmowy z rodziną i publicznego wyrażania swojego stanowiska.

- Wobec śmierci bliskiego -

Poważnym wyzwaniem dla polskiej transplantologii nie jest przekonanie większości Polaków do idei dawstwa narządów, ale przekonanie bliskich żeby postępowali zgodnie z wolą osoby zmarłej. Zgoda na oddanie narządów i tkanek jest trudna, ale… powinniśmy uszanować wolę odchodzącego.

- Definicja śmierci -

Wielu Polaków nie wie, że śmierć człowieka następuje w momencie śmierci mózgu, a nie tylko wtedy kiedy zatrzymuje się  akcja serca. Ten niedostatek wiedzy  dodatkowo  komplikuje rozmowy z rodzinami dawców. Kampania ma budować świadomość społeczną na temat śmierci mózgu.

HASŁO 'ZGODA NA ŻYCIE' 

Tematyka jaką podejmujemy nie jest łatwa, bo łączy się ze śmiercią, ze stratą i bólem. Jednak chcemy mówić przede wszystkim o życiu. Podejmując działania na rzecz transplantologii afirmujemy życie i dzielimy się nim z innymi, z osobami dla których przeszczep jest jedyną szansą na nowe życie bez choroby i zagrożenia. Wyrażając zgodę na pobranie po śmierci swoich narządów dajemy życie i przywracamy zdrowie. 

KEY VISUAL KAMPANII 

Głównym bohaterem kampanii jest znak graficzny symbolizujący zgodę. Symbol nawiązuje do głównego hasła kampanii – „Zgoda na życie". Znak ten tworzą ludzie – to oni bowiem wyrażają zgodę na pobranie po śmierci swoich narządów i tkanek do przeszczepienia. Na zdjęciu są zarówno osoby, które już za życia podarowały cząstkę siebie komuś innemu (dawcy nerek, szpiku), jak i osoby, które swoimi działaniami popierają ideę transplantologii.

Zobaczcie jak powstawało główne zdjęcie kampanii: 

SPOTY KAMPANII

"Zgodnie z wolą"

"Tu i teraz" 

"Strach"

"Serce" 

JAK POWSTAWAŁY SPOTY KAMPANII?

 

INTERAKTYWNA ŁAWECZKA KRĄŻY PO POLSCE

Z pozoru zwyczajna, drewniana ławka kryje w sobie historie osób po przeszczepie, które dziękują swoim dawcom i ich rodzinom. Instalacja z daleka wydaje się być kolejnym użytkowym elementem w przestrzeni miejskiej – ławka ma co prawda nietypowy kształt i wyróżnia się nowoczesnym designem, ale jej prawdziwe znaczenie można poznać dopiero, kiedy się do niej podejdzie bliżej. 

ZGADZAM SIĘ, BO ŻYCIE TO...

Jak opisać to, to najcenniejsze? Czemu warto wyrazić zgodę i przekazać drugiemu człowiekowi dar życia, kiedy nasze dobiegnie końca? 

Polskie gwiazdy wyrażają zgodę na życie.

KAMPANIA 'ZGODA NA ŻYCIE' NA BIEGU PO NOWE ŻYCIE

W ramach kampanii bierzemy udział w wydarzeniach sportowych promujących transplantologię. Jednym z nich był PZU Bieg po Nowe Życie, podczas którego nasza drużyna zajęła 4 miejsce! Poniżej relacja z tego wydarzenia: 

DRUŻYNA SPORTOWA

W ramach kampanii powołana została drużyna sportowa, która poprzez udział w różnych wydarzeniach sportowyh promuje transplantologię.

Zobaczcie film z udziału drużyny w Biegu Powstania Warszawskiego.

23 lipca 2016.

SONDA ULICZNA

Czy oddałbyś narządy po śmierci? 

LOKALNA ODSŁONA KAMPANII

Czy twoje miasto ma w sobie to coś? W ten nietypowy sposób Ministerstwo Zdrowia oraz urzędy miast zachęcają mieszkańców do publicznego wyrażania swojego stanowiska w kwestii dawstwa narządów. Jeśli chcesz zgłosić swoje miasto do kampanii, napisz do nas - zgodanazycie@gmail.com.

 

EKSTRAKLASA ZACHĘCA KIBICÓW - "TY TEŻ DAJ KOMUŚ ZMIANĘ - WYRAŹ ZGODĘ NA ŻYCIE"

 „Kibice, zawodnicy… wszyscy gramy w jednej drużynie. Jesteśmy jak jeden organizm. Kiedy jeden z nas opuszcza boisko, ktoś inny wchodzi do gry".

W kampanię "Zgoda na życie" włączyły sie wszystkie kluby piłkarskie grające w LOTTO Ekstraklasie. 

 

         

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BADANIE OPINII PUBLICZNEJ

Badanie przeprowadzone przez TNS Polska w październiku 2015 roku, metodą wywiadów bezpośrednich CAPI, na próbie 1001 Polaków w wieku 15 lat i więcej.   

 

 

 


Ministerstwo Zdrowia (logo)
Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej na lata 2001 — 2020 finansowany przez ministra zdrowia
Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej (logo)

Partnerzy kampanii

Polskie Stowarzyszenie sportu po transplantacji        ​Dawca.pl        Poltransplant      Polska unia medycyny transplantacyjnej     Stowarzyszenie Transplantacji serca        Bieg po nowe życie      Organiści

Wampiriada        Życie po przeszczepie                 Tak dla transplantacji          krwiodawcy.org          Pasjonaci ratownictwa